Gra w zgadywanie liczby
Na początek dobierzcie się w pary i zagrajcie w następującą zgadywankę. Jedna z osób niech pomyśli liczbę od 1 do 100 (może ją zapisać na kartce ale tak, aby druga osoba jej nie widziała), a druga osoba niech spróbuje ją zgadnąć. Kolega lub koleżanka może podpowiadać, np. mówiąc „za dużo” lub „za mało”. Pamiętaj, aby potem zamienić się rolami. Następnie niech wszyscy się pochwalą po ilu próbach liczba została odgadnięta. Podyskutujcie, jaka strategia postepowania daje najlepsze efekty.
Jeżeli znajdziemy optymalny algorytm postępowania, możemy przystąpić do napisania programu w języku Scratch. Jeżeli na ty etapie wystąpią trudności, możesz skorzystać z podpowiedzi.
- Wybierz z galerii tło sceny oraz duszka, który będzie reprezentował komputer w grze, czyli prosi Ciebie o podanie liczby i będzie naprowadzał na poprawną odpowiedź.
- Napisz skrypt dla duszka. Zacznij od utworzenia zmiennej o nazwie np. liczba.
W części zamazanej należy użyć bloczków: powtarzaj aż, jeżeli to … w przeciwnym razie, powiedz … przez … s oraz zapytaj … i czekaj.
- Gotowy program przetestuj i zapisz na dysku h: pod nazwą zgadywanka.
- A teraz samodzielnie wykonaj jedno (lub oba) z zadań:
- Napisz nowy program na temat jak powyżej, w którym będą dwa duszki. Drugi będzie reprezentował gracza zgadującego pomyślaną przez komputer liczbę.
- Napisz program, który wylosuje dwie liczby, a następnie wyświetli działanie arytmetyczne (dodawanie, odejmowanie, mnożenie lub dzielenie) i zapyta gracza o wynik, a następnie sprawdzi poprawność udzielonej odpowiedzi.