|
Tworzymy dwupoziomową grę dla dwóch graczy
Twoim zadaniem jest stworzenie gry, w której gracze będą sterować pingwinami i łapać poruszające się losowo gwiazdki. Gra kończy się, gdy wszystkie gwiazdki zostaną złapane, a wygrywa ten gracz, który złapie więcej gwiazdek.
- Uruchom program Scratch desktop. Pusty projekt zapisz pod nazwą pingwiny.
- Wybierz z biblioteki gotowe tło z zimowym krajobrazem, niech to będzie Slopes. Domyślne tło backdrop1 usuń. Usuń też duszka - kota. Z biblioteki duszków wstaw pingwina. Usuń wszystkie kostiumy duszka poza ostatnim. Ustal rozmiar duszka na 50 i nazwij go Niebieski.
- Utwórz dla duszka Niebieski skrypt, który pozwoli sterować nim przy pomocy klawiszy kursora.
- Zduplikuj duszka Niebieski (wykorzystaj prawy klawisz myszki). Zmień kolor nowego duszka na czarny (skorzystaj z zakładki Kostiumy w górnym lewym rogu programu), a nazwę - na Czarny. W skrypcie nowego duszka zmień klawisze sterujące na np. a, d, w, s.
- Dodaj z biblioteki duszka - gwiazdkę Star. Zmniejsz ją do rozmiaru 75. Napisz skrypt, którego zadaniem jest przemieszczać gwiazdkę w sposób losowy po całym ekranie.
- Do zliczania punktów każdego gracza stwórz dwie zmienne: punkty_niebieskiego i punkty_czarnego. Do skryptów duszków Niebieski i Czarny dodaj zerowanie tych zmiennych przy każdym uruchomieniu programu.
- Dla duszka Star dodaj drugi skrypt do zliczania punktów oddzielnie dla każdego pingwina.
- Przetestuj grę. Jeżeli wszystko działa poprawnie, zduplikuj gwiazdkę 14 razy.
- Twoja gra zakończy się, jeżeli zostaną zebrane wszystkie gwiazdki. W tym celu dodaj nowe tło z biblioteki, np. Arctic.
Dla Sceny utwórz następujący skrypt:
- Dodaj z biblioteki jeszcze jednego duszka (np. Abby) i napisz dla niego skrypty:
- Musisz jeszcze zmodyfikować skrypty dla obu pingwinów tak, aby w odpowiednim momencie "zniknęły", a po rozpoczęciu gry pojawiły się i zajęły miejsca odpowiednio w prawym dolnym i lewym dolnym rogu Sceny. Na poniższym obrazku pokazano zmiany dla duszka Niebieski.
- Teraz możesz przetestować grę i poprawić ewentualne błędy. Jeżeli wszystko działa dobrze, zgłoś to nauczycielowi - dostaniesz 4.
Jeżeli uważasz, że stać Cię na więcej, dodaj drugi poziom gry. Możesz się zainspirować opisem w podręczniku (strona 69) lub stwórz coś oryginalnego, własnego. Na drugim poziomie możesz użyć tych samych postaci i przedmiotów lub wykorzystać nowe. Powodzenia!
|
|
|