|
Lekcja 1 - Ogólna budowa programu
-
Co to jest język programowania.
Język programowania to usystematyzowany sposób przekazywania komputerowi poleceń do wykonania.
Do popularnych języków programowania należą: Java, Phyton i C++.
-
Co to jest kompilator i skąd go wziąć.
Kompilator to program służący do automatycznego tłumaczenia kodu źródłowego dowolnego języka programowanie na język maszynowy. Na lekcjach będziemy używać zintegrowanego środowiskiem programistycznym IDE o nazwie Dev-C++, które zawiera prosty edytor i kompilator. Można je pobrać np. ze strony http://www.dobreprogramy.pl/DevC,Program,Windows,28400.html .
-
Ogólna budowa programu.
Umówmy się, że każdy napisany przez nas program będzie zawierał następujący kod:
Uruchom program Dev-C++, wybierz z menu Plik->Nowy->Plik źródłowy. Utwórz na dysku H: folder na programy, np. C++. Przepisz powyższy kod i zapisz go w utworzonym folderze pod nazwą szablon. Numeracja wierszy nie należy do kodu programu!
-
Omówienie budowy programu na powyższym przykładzie.
Wiersz nr 1 zawiera dołączenie biblioteki iostream do programu. Dzięki tej bibliotece możemy m.in. używać instrukcji wejścia/wyjścia cin i cout.
W wierszu nr 3 dyrektywa using namespace std udostępnia definicje zawarte w pliku iostream. Nie wnikając w szczegóły ta linia upraszcza pisanie programu.
W wierszu nr 5 rozpoczyna się właściwy program. Funkcja main() jest charakterystyczną funkcją w C++, która musi występować w każdym konsolowym programie.
Wiersz nr 6 to miejsce na Twój program. Używając klawisza ENTER będziesz mógł powiększać to miejsce.
-
Pierwszy program.
Przepisz ten program (możesz wykorzystać zapisany uprzednio szablon) i zapisz go pod nazwą 1.cpp. W programie została użyta instrukcja cout służąca do wypisywania na ekranie.
Skompiluj program wykorzystując przycisk lub skrót klawiszowy F9.
Jeżeli kompilator napotka błąd w programie, zaznaczy cały wiersz na brązowo i wypisze stosowny komunikat. Program, który przejdzie proces kompilacji bez błędów można uruchomić kolejnym przyciskiem lub klawiszem F10.
Efektem działania tego programu jest wypisanie w czarnym okienku konsoli słów Hello World!
-
Wygląd kodu i komentarze.
Warto stosować się do następujących zasad: główne części programu oddzielaj pustymi liniami, pisz każdą instrukcję w oddzielnym wierszu i stosuj wcięcia. Dzięki temu Twój program będzie bardziej czytelny.
Warto też opatrywać program komentarzami. Można je umieszczać w dowolnej części programu rozpoczynając od znaków //. Działają do naciśnięcia klawisza ENTER i są ignorowane przez kompilator.
|
|
|