Gra platformowa
W tym zadaniu stworzysz podstawę do napisania gry platformowej. Na początku przygotujemy dwa tła dla sceny. Pierwsze wykonamy sami (nazwijmy je tytuł), drugie możemy pobrać z galerii (np. desert).
![](/strony/rkr/cms/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg={0}&image=~/appdata/UserImages/Image/scratch/scratch8_1.png)
![](/strony/rkr/cms/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg={0}&image=~/appdata/UserImages/Image/scratch/scratch8_2.png)
Po uruchomieniu gry zostanie wyświetlone tło tytuł, a po naciśnięciu klawisza SPACJA tło zamieni się na desert. W tym celu napiszemy dwa proste skrypty dla Sceny.
![](/strony/rkr/cms/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg={0}&image=~/appdata/UserImages/Image/scratch/scratch8_3.png)
Czas zająć się duszkiem kota. Zmienimy jego nazwę na Kotek (klikamy myszką w górny lewy róg miniaturki duszka - w literkę i). Musimy też wybrać styl obrotów lewo-prawo.
![](/strony/rkr/cms/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg={0}&image=~/appdata/UserImages/Image/scratch/scratch8_4.png)
Czas napisać skrypty dla Kotka. Zaczniemy od ukrycia postaci, gdy wyświetlana jest plansza tytułowa pokazania jej na planszy pustynnej. Jeżeli wcześniej (przy pomocy myszki) ustawimy Kotka w określonym miejscu, to bloczek idź do x: automatycznie wypełni się liczbami.
![](/strony/rkr/cms/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg={0}&image=~/appdata/UserImages/Image/scratch/scratch8_7.png)
Ten duszek ma dwa kostiumy, które wykorzystamy do animowania "chodzenia". Fragment skryptu odpowiedzialny za animowanie ruchu powinien wyglądać tak:
![](/strony/rkr/cms/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg={0}&image=~/appdata/UserImages/Image/scratch/scratch8_5.png)
Jego działanie można wypróbować klikając w górną część bloczka zawsze. Wartość 0.2 można zmniejszyć lub zwiększyć i zaobserwować jak zmienia się animacja. Jeżeli chcemy, aby duszek się przesuwał, musimy dodać bloczki zmień x o i uzupełnić o wartość (np. -20 dla ruchu w lewo i 20 dla ruchu w prawo). Bloczki ustaw kierunek na z ustalonym parametrem zadbają, aby kotek był zawsze zwrócony w kierunku ruchu.
![](/strony/rkr/cms/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg={0}&image=~/appdata/UserImages/Image/scratch/scratch8_6.png)
Ostatecznie skrypty dla Kotka powinny wyglądać tak:
![](/strony/rkr/cms/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg={0}&image=~/appdata/UserImages/Image/scratch/scratch8_8.png)
Teraz dodajmy z galerii nowego duszka (zgodnie z nazwą gry) - Bananas. Ten duszek przy kontakcie z Kotkiem powinien zniknąć.
![](/strony/rkr/cms/ImageHandler.ashx?UploadedFile=true&pg={0}&image=~/appdata/UserImages/Image/scratch/scratch8_9.png)