|
Lekcja 2 - zmienne i podstawowe typy danych
- Podstawowe typy liczbowe (int, float, double).
- Typ znakowy (char) i napisowy (string).
- Omówienie wybranych typów danych na przykładach.
Zadanie 1. Przepisz poniższy program:
W wierszu nr 2 dołączono plik zawierający definicje dla zmiennych typu string.
W wierszu nr 8 zadeklarowano zmienną o nazwie imie, która będzie przechowywała tekst. W nazwach zmiennych, jak i w wyświetlanych tekstach nie należy używać polskich znaków diakrytycznych!
zapisz program pod nazwą 2.cpp, skompiluj i uruchom.
Następnie rozbuduj program o zapytanie o Twój wiek oraz o wyświetlenie komunikatu typu "Masz x lat". Wskazówka: musisz zadeklarować nową zmienną typu integer o nazwie np. wiek.
Zadanie 2. Przepisz kolejny program:
W wierszu nr 6 zadeklarowano zmienną typu integer (typ całkowity, liczby od ok. -2000000000 do ok. 2000000000).
W wierszu nr 8 użyto instrukcji wejścia cin. Po wpisaniu liczby z klawiatury i naciśnięciu klawisza ENTER zostanie ona zapamiętana w zmiennej bok.
Użyta w wierszu nr 9 instrukcja wyjścia cout wypisze tekst umieszczony w cudzysłowie, a następnie wypisze wynik mnożenia bok*bok.
Zapisz program pod nazwą np. 3.cpp. Skompiluj go, a następnie uruchom kilka razy podając różne dane.
Zadanie 3. Wczytaj powtórnie program 2.cpp i rozbuduj go o zapytanie o Twój wiek oraz o wyświetlenie komunikatu typu "Masz x lat". Wskazówka: musisz zadeklarować nową zmienną typu integer o nazwie np. wiek. Program zapisz pod nazwą 3a.cpp.
Zadanie 4. Wzorując się na zadaniu 2 samodzielnie napisz program obliczający pole prostokąta (zapisz go pod nazwą 4.cpp.
|
|
|