Lekcja 2 - Piszemy programy w trybie skryptowym
Uruchom środowisko IDLE Python i przejdź do trybu skryptowego (z menu wybierz File->New File. Po napisaniu programu (przed jego uruchomieniem) musisz go zapisać korzystając z File->Save As. Dopiero wtedy program można uruchomić poprzez Run->Run Module. Wszystkie programy zapisuj na dysku h: folder Python.
Na końcu każdego programu dopisz jeszcze jedną linię:
input("Naciśnij Enter")
Będziesz go mógł uruchomić klikając dwukrotnie w plik z rozszerzeniem "py" z dysku h:.
Wykonaj teraz następujące ćwiczenia. Przepisz poniższe programy, zapisz je na dysku h: w folderze Python pod nazwą zadaniex, gdzie x oznacza nr zadania i sprawdź jak działają.
Zadanie 1.
Najprostszą instrukcją jest print – po prostu wypisuje linijkę tekstu na ekranie. Po wypisaniu tekstu zawartego w cudzysłowie automatycznie dodawany jest znak nowego wiersza. Jeżeli chcemy wprowadzić dodatkowy znak końca wiersza, dopisujemy \n, a jeżeli potrzebujemy tabulatora, dopisujemy \t. Ostatnia linia czeka na naciśnięcie klawisza ENTER, aby zakończyć program.
Zadanie 2.
Zadanie 3.
Python jest językiem obiektowym i każda zmienna w Pythonie jest obiektem.
Python obsługuje dwa typy liczbowe – liczby całkowite (ang. integers w skrócie int) i rzeczywiste (float).
W poniższym zadaniu wykorzystano komendę input, która dodatkowo wyświetla tekst umieszczony w cudzysłowie. Ponieważ funkcja input wczytuje ciąg znaków (nie ocenia wejścia), wprowadzone dane należy przekonwertować na liczbę poleceniem int.
Zadanie 4.
A teraz samodzielnie wykonaj dwa zadania.
Najpierw uzupełnij program z zadania 2 tak, aby po uruchomieniu wyglądał jak na obrazku poniżej. Program zapisz na dysku h: pod nazwą zadanie2a.py.
Następnie napisz program obliczający pole kwadratu. Zapisz go na dysku h: pod nazwą kwadrat.py.