|
Rysujemy dom
- Uruchom program Logomocja Imagine.
Otwórz Okno pamięci (naciśnij F4). Z menu Okno pamięci wybierz Element i Dodaj procedurę... W okienko Nazwa nowej procedury wpisz kwadrat. Pojawi się szablon procedury. W pustej linii napisz powtórz 4 [np 100 pw 90]. Następnie wybierz OK. Procedura kwadrat została zdefiniowana. W ten sposób nauczyłeś żółwia nowego polecenia. Gdy napiszemy teraz kwadrat, żółw narysuje kwadrat o boku 100. Polecenie kwadrat można wykorzystać w zestawieniu z innymi poleceniami. Wypróbuj powtórz 20 [kwadrat pw 18]. Jeżeli podczas definiowania procedury popełniłeś błąd, kwadrat nie zostanie narysowany, natomiast pojawi się stosowny komunikat.
- W podobny sposób napisz procedury:
oto trójkąt
pw 30
powtórz 3 [np 100 pw 120]
lw 30
już
oto domek
kwadrat
np. 100 trójkąt ws 100
już
Wypróbuj teraz polecenie domek [Enter]. Powinieneś otrzymać rysunek taki jak poniżej:
- Napisane procedury mają pewną „wadę” - zawsze rysują figury o wielkości 100. Możemy je zmodyfikować tak, aby stały się procedurami z parametrem. Wejdź do Okna pamięć (F4). Potem kliknij myszką w mały plus po lewej stronie słowa Procedury, a następnie dwukrotnie na nazwie procedury kwadrat. Spróbuj poprawić ją tak, aby miała postać:
oto kwadrat :bok
powtórz 4 [np :bok pw 90]
już
Za dwukropkiem należy podać nazwę parametru. Może nią być dowolne słowo, nawet jednoliterowe.Teraz możesz wypróbować następujące polecenia: kwadrat 50 [Enter], kwadrat 100 [Enter], kwadrat 150 [Enter]. Powinieneś zauważyć, że podczas wywołania procedury możesz podać liczbę oznaczającą wielkość kwadratu.
- W podobny sposób zmień pozostałe procedury do następującej postaci:
oto trójkąt :a
pw 30
powtórz 3 [np :a pw 120]
lw 30
już
oto domek :x
kwadrat :x
np :x trójkąt :x ws :x
już
Możesz teraz wypróbować polecenia: domek 50, domek 100 itp.
- Utworzone procedury zapisz na dysku H: (w swoim folderze Logo) pod nazwą dom.imp. W tym celu wybierz z menu opcję Plik a następnie Zapisz projekt jako... (możesz też wybrać odpowiednią ikonę z paska narzędzi – drugą od lewej). W okienku Zapisz w: wybierz dysk H: i swój folder Logo. W okienku Nazwa pliku: podaj nazwę dom. Następnie kliknij przycisk Zapisz.
- A teraz musisz samodzielnie napisać program rysujący dom.
W zależności od wybranego wariantu (stopnia złożoności) możesz otrzymać ocenę dopuszczającą, dostateczną, dobrą lub bardzo dobrą. Dotyczy to wykorzystania procedur bez parametru. Jeżeli wykorzystasz procedury z parametrem, ocena będzie o 1 wyższa.
Jeżeli dobrze wykonałeś polecenia zawarte w tej lekcji, to ten pierwszy dom masz już zrobiony na ocenę dostateczną. Nie zapomnij zapisać swojego programu pod nazwą dom.imp.
|
|
|