Quiz Miasta Polski
Naszym zadaniem jest wykonanie interaktywnej mapy Polski. Na mapie będą umieszczone punkty oznaczające miasta. Program na krótko wyświetli nazwy miast, po czym będziemy musieli odgadnąć, jakie miasta symbolizują punkty na mapie. Projekt zapisz pod nazwą Miasta Polski.
Do wykonania projektu potrzebujemy konturowej mapy Polski. Można ją pobrać na końcu tej strony.
Pracę nad projektem rozpoczniemy od przygotowania sceny (po wybraniu z prawej strony programu napisu Scena, w lewym górnym rogu programu klikamy kartę Tła). Domyślne tło konwertujemy na bitmapę, uzupełniamy napisem (jak na rysunku poniżej) i zmieniamy nazwę kostiumu na tytułowy.
Następnie dodajemy nowe tło (takie jak na rysunku poniżej) klikają w Wybierz tło i Maluj. Nazywamy je koniec.
Ostatnie tło będzie zawierało mapę Polski. Robimy je przy pomocy przycisku Prześlij tło.
Teraz napiszemy skrypt dla Sceny (klikamy w kartę Skrypty). Chcemy, aby po uruchomieniu programu pojawiła się plansza tytułowa, a po chwili zmieniła się na mapę Polski. Bloczek czekaj umożliwi wykonanie działania przez duszka (którego wstawimy za chwilę) przed zmianą tła na Polska.
Podczas wyświetlania planszy tytułowej, obok napisu QUIZ MIASTA POLSKI, umieścimy duszka - postać, która wyjaśni cel programu. Domyślnego duszka kota usuwamy (prawy klawisz myszki -> usuń). Przy pomocy przycisku Wybierz duszka dodajemy dowolną postać z biblioteki duszków.
Następnie napiszemy skrypt dla wybranego duszka. Parametry dla bloczka Idź do zostaną automatycznie dobrane, jeżeli wcześniej ustalimy położenie postaci przy pomocy myszki (w zależności od wybranej postaci duszka i rozmieszczenia napisu tytułowego).
Kolejnym krokiem będzie dodanie nowego duszka w postaci małego kółka (np. czerwonego) o nazwie Warszawa. Ustalmy przy pomocy myszki położenie duszka na mapie i przejdźmy do karty Skrypty. Napiszemy trzy skrypty. Pierwszy zadziała po uruchomieniu programu - ukryje duszka na czas wyświetlania planszy tytułowej, drugi - po zmianie tła na Polska - pokaże go na mapie konturowej Polski. Trzeci skrypt zadziała po kliknięciu czerwonej kropki lewym klawiszem wyszki i sprawdzi, czy użytkownik potrafi odpowiedzieć na pytanie "Jakie to miasto". Przy błędnej odpowiedzi, gracz będzie miał jeszcze jedną szansę na poprawną odpowiedź. Następnie czerwone kółko zostanie ukryte i skrypt zakończy działanie.
Aby stworzyć obraz i skrypty dla następnego miasta, np. Krakowa, wystarczy zduplikować duszka Warszawa, nazwać go Kraków i zmodyfikować skrypt (należy zmienić parametry dla bloczka Idź do i wszędzie zamienić słowo Warszawa na Kraków). Podobnie stwórz duszka Poznań.
Zduplikuj teraz duszka Poznań, kopię nazwij Trójmiasto. W skrypcie dla tego duszka wykorzystamy Listę, ponieważ zakładamy, że kilka odpowiedzi będzie prawidłowych (Trójmiasto, Gdańsk, Gdynia i Sopot). Listę utworzymy wybierając kategorię Zmienne i przycisk Stwórz listę. Nazwij ją trójmiasto.
Dodawanie nowych elementów listy wykonasz przy pomocy przycisku z plusem (w dolnym lewym rogu). Następnie ukryj listę, aby nie była wyświetlana dla gracza (w sekcji Zmienne "odznacz" bloczek trójmiasto). Teraz możesz zmodyfikować skrypt dla Trójmiasta, aby mógł korzystać z listy.
Możesz teraz poprawić funkcjonalność programu dodając punktację i wykorzystując tło końcowe. Utwórz zmienną punkty dla wszystkich duszków (w kategorii Zmienne). Do wszystkich skryptów dla miast dodaj bloczek zwiększający liczbę punktów za prawidłową odpowiedź. Przykładowo dla duszka Poznań wygląda to tak:
Należy jeszcze pamiętać o wyzerowaniu ilości punktów przy każdym uruchomieniu programu wstawiają bloczek ustaw punkty na 0 w dowolnym skrypcie zaczynającym się od Kiedy (zielona flaga). Możemy to zrobić przy okazji tworzenia kolejnego skryptu.
Dodamy teraz nowy skrypt dla sceny, który będzie sprawdzał, czy quiz został ukończony. W tym celu musimy stworzyć nową zmienną licznik, która będzie zliczała ile miast próbowaliśmy odgadnąć.
W skryptach dla każdego miasta należy jeszcze umieścić bloczek zmień licznik o 1, ale w którym miejscu należy to zrobić, musisz sam ustalić.
Zanim program przekażesz do oceny, dokładnie go przetestuj i popraw ewentualne błędy.
Jeżeli chcesz otrzymać lepszą ocenę, rozbuduj program tak, aby po pojawieniu się tła końcowego ukazał się duszek (może to być ta sama postać co na początku programu), który powie ile zdobyłeś punktów.
Możesz też stworzyć własny quiz na dowolny temat o stopniu złożoności co najmniej takiej, jak Miasta Polski. Powodzenia!